Sitelere Seo çalışması yapılırken elde ettiğimiz sonuçları ölçebiliyor olmalıyız ki yaptığımız çalışmaların ne kadar faydasını görüyoruz, bize ne kadar kazanç sağlıyor görebilelim. Hatta Seo çalışmasından önce de ölçümler yapılarak sitenin mevcut durumu, eksikleri tespit edilebilmeli ve Seo çalışması sonrasında alınan veriler ile bir karşılaştırma yapabilmeliyiz. Google sitemizin arama sonuçlarındaki performansını ve trafik performansını görebilmemiz için Google Analytics servisini herkese ücretsiz olarak sunmaktadır. Google Analytics sitenizin tüm trafik performansını ölçebilen ve bunu farklı varyasyonlar ile bize rapor olarak sunabilen bir servistir. Oldukça gelişmiş ve yeterli olan bir servistir. Google Analytics ile sitemize gelen ziyaretçilerin organik aramalardan mı, sosyal medyadan mı, farklı siteler üzerinden mi yoksa direkt url yazılıp mı gelindiğini, organik aramalardan gelindiyse hangi kelimeler aratılıp siteye ulaşıldığını, hangi coğrafyalardan ziyaretçi geldiğini, sitede ne kadar vakit geçirdiğini, anlık online ziyaretçi sayısını, bilgisayar üzerinden mi mobil olarak mı siteye girildiği, günün hangi saat aralıklarınla girişler olduğu gibi pek çok bilgiye ulaşabiliyoruz. Google Analytics’in ne olduğu hakkında bilgi verdiğimize göre şimdi kurulum ve kullanım aşamalarına geçelim.

Google Analytics Kurulum

Google Analytics kurulum ve kullanımı için bir gmail hesabınız olması gerekmektedir. Gmail hesabınız varsa Google Analytics bağlantısına tıklayarak gerekli sayfaya ulaşmış olacaksınız. Google Analytics sayfasına girdiğiniz genellikle oturum açma sayfasına yönlendirilirsiniz. Gmail hesabınızla giriş yapmalısınız. Daha sonra sol taraftaki menüden yönetici sekmesine tıklayın. Karşınıza aşağıdaki pencere (pencerenin bir kısım görüntüsünü ekledik.) gelecektir.

 

google-analytics

 

Hesap oluştur butonuna tıklayıp, basit adımları ve doldurmanız gereken kısımları doldurup hesap oluşturma işlemini tamamlayabilirsiniz. Hesap oluşturduktan sonra bu hesaba bir mülk yani bir site eklemeli, sitenizden verilerin çekilebilmesi için Google Analytics hesabınızı sitenize bağlamalısınız. Bunu yapabilmek için mülk oluştur butonuna basmalısınız. Açılan sayfada Google Analytics’in ne kadar gelişmiş olduğunu göreceksiniz. Google Analytics sadece web siteleri için değil mobil uygulamalar için de kullanıldığını göreceksiniz. Siz şimdilik web seçeneğini seçip ilerlemelisiniz. Aşağıdaki pencere karşınıza gelecek ve bu pencerede gerekli yerleri doldurmalısınız.

 

google-analytics-mülk-bilgileri

 

Oluştur butonuna bastıktan sonra karşınıza gelen ekranda izleme kodunuz görünecektir. İzleme kodunuzu kopyalayıp sitenizin head tagları arasına yerleştirmeniz yeterli olacaktır. Bu adımı da tamamladığınıza göre artık Google Analytics’i başarıyla kurmuş olacaksınız. Şimdi gelelim genel olarak web siteniz için ziyaretçi performansını ölçüp bilgileri nasıl elde edebileceğinize… Bu arada şunu belirtmek isteriz ki bir hesapta en fazla 50 mülk bulunabilir. Daha fazlası için yeni hesap oluşturmanız gerekmektedir.

Google Analytics Nasıl Kullanılır ?

Kurulum yaptıktan sonra verileriniz hemen çekilmeyecektir. Kurulum yaptıktan sonra gelen trafiğin bilgileri size gösterilecektir. O sebeple kurduktan sonra en azından bir gün beklemek daha iyi olacaktır. Ama en azından anlık online ziyaretçi bilgisini sağlıklı şekilde görüntüleyebilirsiniz.

 

google-analytics-giris-bilgileri

 

Google Analytics anasayfasında yukarıdaki tabloyu gösteren bir sayfa ile karşılacaksınız. Sayfayı aşağıda kaydırdıkça sitenizin en çok ziyaret edilen sayfalarını, hangi cihazlardan girişler olduğunu, günün hangi saatlerde girişler olduğunu, hangi coğrafyalardan ziyaretçi geldiği gibi pek çok bilgiyi göreceksiniz. Gerçek zamanlı sekmesinde sitenizde anlık online sayısını, online olan ziyaretçilerin nereden geldiği, hangi anahtar kelimeler ile sizi bulduğu, hangi kanallar aracılığıyla size ulaştığı gibi birçok bilgiyi öğrenebilirsiniz. Kitle sekmesinden ortalama oturum süresi, toplam yapılan ziyaretler, yeni kullanıcılar, hemen çıkma oranı gibi birçok bilgiye ulaşabilirsiniz. Ayrıca bu sekme altından ziyaretçilerinizin demoğrafik bilgilerine, hangi cihazla sitenize giriş yaptığına, coğrafi bilgilerine, ziyaretçilerinizin yaş bilgilerine kadar detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz. Google Analytics’in tüm sekmeleri hangi tüm sekmeleri içindeki yukarı belirttiğimiz varyasyonlar tek bir makale konusudur. Bu sebeple biz bu makalemizde yüzeysel olarak bilgi verip, Google Analytics’i kurup sitesine gelen ziyaretçiler hakkında bilgi almak isteyen kesime yardımcı olmayı amaçlamaktayız.

Edinme sekmesinden yine sitenize gelen ziyaretçiler hakkında detaylı bilgiler edinebilirsiniz. Diğer sekmelere kıyasla bu sekme üzerinden sitenize gelen ziyaretçilerin hangi kanallardan geldiğini detaylı bir şekilde görebilirsiniz. Burada organik aramalar içerisinde not provided gibi bir ibare görebilirsiniz. Bu uyarının çıkmasının sebebi sitenize gelen ziyaretçilerin Google’da arama yaparken gmail hesaplarının o an açık olmasından kaynaklanmaktadır. Google gmail hesabı açık olup da arama yapan kişilerin güvenliği sebebiyle yaptığı arama sorgularını göstermemektedir.

Google Analytics ve Google Ads birbiriyle oldukça başarılı çalışan, reklam dönüşümlerini takip edebileceğiniz bir sekmedir. Bu sekmelerin detaylı anlatımlarını ayrıca sitemizde anlatacağız. Şuanda ne olduklarını anlatmaktaya çalışıyoruz.

Davranış sekmesinden daha çok siteniz ile ziyaretçi etkileşimi hakkında detaylı bilgi alabilirsiniz. Sitenizin en çok tercih edilen sayfaları, sitenizin ziyaretçinin ziyareti sırasındaki performansı, sitenize hangi kelimelerden girildiği gibi pek çok değerli bilgiye ulaşabilirsiniz.

Dönüşümler sekmesi ise e-ticaret ile alakalı olup sitenizde bulunan ürünlerin performansından tutun toplam kazandığınız ciroya kadar detaylı bilgilere ulaşabildiğiniz yerdir.

Bu yazımızda yüzeysel olarak Google Analytics’in kullanımı ve nasıl kurulduğunun anlatımını yaptık. Bahsettiğimiz sekmelerin detaylı anlatımlarını da sitemizde yapacağız. Google Analytics’de önemli olan elde ettiğiniz bilgilerden çok bu bilgileri nasıl kullandığınız ve bilgiler doğrultusunda gerekli çalışmaları yapıp yapmadığınızdır.

mücahit güner

Mücahit GÜNER

Yazılım, Tasarım, Seo ve Digital Pazarlama uzmanıdır. Yirmi sekiz yaşında ve profesyonel olarak 8 yıllık deneyimi bulunmaktadır.

    Yorum Yok »

    Henüz Yorum Yapılmadı.

    Fikrini ya da Sorunu Paylaş